Allt fler läser sin DN på mobil eller läsplatta. De digitala prenumerationerna ökar och en grupp på tidningen arbetar hela tiden med att förbättra den digitala läsbarheten.
Det berättade Lotta Ek, design director på Dagens Nyheter för oss seniorjournalister i ABF-huset den 13 november.
Papperstidningen har dock fortfarande sin givna läsekrets, särskilt bland äldre.
– Man prenumererar inte för nyheternas skull utan vill ha en lugn stund med en tidning, säger Lotta Ek.
Pappersprenumeranterna är idag cirka 200 000, de digitala 153 000. För tre år sedan hade bara 4000 digital prenumeration.
Ansiktslyft i våras
I våras fick papperstidningen en ansiktslyftning. Då tog man bort de värsta läsproblemen, vit text på svart botten t ex, som varit särskilt störande för äldre. Men i stort sett har tidningen kvar den form den fick vid den stora omgörningen 2011. Då försvann typsnittet Bodoni som varit DN:s signum, och ersattes av liknande typsnitt som vem som helst får använda. Fonter finns i olika ”vikter” för att ge rätt känsla. Krönikor, t ex, börjar med stor anfang, har kursiv rubrikstil och frilagd bild av skribenten.
Lotta Ek gav oss en genomgång av vilka bilagor som tillkommit genom åren, tidningens utseende genom tiderna och hur man tänkt kring den. Själv har hon varit med sedan 2001. En period skulle det alltid vara en bild till huvudartikeln, något som gick ut över bildkvaliteten. Idag är bilden åter i centrum med hjälp av 11 anställda fotografer.
Behåller karaktären
DN:s logotype skapades 1864 och har behållit sin karaktär trots många förändringar. Även i tidningen som helhet finns en DN-känsla som har bevarats över tid. En dagstidning måste ha en brukarvänlig design till skillnad mot magasin som kan tillåta sig lite mer, säger Lotta Ek.
Lotta Ek visade hur tidningens mallar ser ut för olika typer av material. DN har till exempel ordentligt med luft mellan text och rubrik, ett grepp som väckte uppseende när det kom. I papperstidningen måste artiklarna vara precis så långa att de passar i mallen. På nätet kan de få vara längre.
Tidningen har fått många priser för sin form, nu senast guld i tidningsdesignklassen för Kultursöndag när Svenska Designpriset delades ut i oktober.
Efter sin föreläsning fick Lotta Ek många frågor från publiken att med tillbaka till redaktionen. Hur gör man om en nyhet är så katastrofal att inte typografin räcker, till exempel? Och vad händer med fotot när man går över mer och mer till digitalt format?
Text och foto: Åsa Cassel